In de week van 19 maart maakte staatssecretaris Snel van Financiën bekend de regels voor een fiets van de zaak minder ingewikkeld te maken. Op dit moment moeten mensen die een fiets van de zaak leasen ook privékilometers bijhouden. Daarvan moeten zij ook de kosten voor onderhoud en verzekeringen aftrekken. Dat maakt het leasen van een fiets van de zaak onnodig ingewikkeld. Daar komt vanaf 1 januari 2020 verandering in. De leasefiets mag dan naast de auto van de zaak gebruikt worden. Zo moet het aantrekkelijker zijn om een deel van de week fietsend naar het werk te gaan in plaats van met de auto. Naar schatting van de Bovag rijden er op dit moment grofweg 10.000 fietsen in de zakelijke lease, tegenover 700.000 auto’s. Genoeg ruimte voor verbetering.

Naast de kansen voor het zakelijk leasen van de fiets ziet Elbuco een groei in de private lease van de fiets. De VNA publiceerde eind februari dat de private lease van auto’s met 60% is gegroeid in 2017. De visie van Elbuco is dat de groei van private lease fietsen dezelfde trend gaat laten zien als bij private lease auto’s. Elbuco faciliteert het aanbod van fietsen samen met partners zoals Halfords. Elbuco verzorgt de financiering en het klantenbeheer, de partner verzorgt de fiets en de service op de fiets tijdens de gebruiksperiode. De eindgebruiker kan hierdoor onbezorgd fietsen zonder investering.